Ik vind leren wel leuk, school niet.

hester.hendriksma • 16 april 2025

Zij hebben geen instellingsprobleem. Wij wel.

Inleiding:

De docenten van 4 havo op de school van mijn dochter zaten met hun handen in het haar.

“Waar ligt het aan? De ouders? Corona?”
Maar de bron ligt dieper.
Het is het systeem. En hoe wij ermee omgaan.

Een jongen zei laatst tegen zijn moeder:
👉 “Ho ho mam, ik vind leren wél leuk. School niet. Dat zijn twee verschillende dingen.”

Die zin raakte me. Want hij zegt alles.
We denken dat jongeren afhaken. Maar misschien sluiten wij gewoon niet meer aan.

Niet alleen in het onderwijs. Ook op de werkvloer. In organisaties. In de samenleving.

Daarom dit artikel.
Mijn pleidooi voor de dialoog.
Niet harder duwen, maar beter luisteren.
Niet strakker sturen, maar nieuwsgieriger zijn.
🟠 Code Oranje voor de verbinding.

Lees mee en vertel me wat jij ervaart:


Zij hebben geen instellingsprobleem. Wij wel.

Laatst hoorde ik dat de docenten van 4 havo op de school van mijn dochter een vergadering belegden. Ze wisten het even niet meer. De inzet was laag. De betrokkenheid nog lager. “Waar ligt het toch aan?” vroegen ze zich af. Bij de ouders? De nasleep van corona? Ze zochten. Maar ze vonden het niet.

En ergens snap ik dat. Want als je alleen binnen het systeem zoekt naar de oorzaak, zie je niet dat het systeem zélf het probleem is.


Leren wél leuk. School niet.

Een oud-collega vertelde me over haar zoon. Slim, gevoelig, nieuwsgierig. Hij leest dikke boeken. Verliest zich in computerspellen vol geschiedenis, aardrijkskunde en maatschappijleer. Hij weet veel. Kan er prachtig over vertellen.

En toch zakte hij van 3 vwo naar 4 havo. Niet omdat hij niet kan leren. Maar omdat hij leert op een manier die het systeem niet goed herkent.

Op een dag zei zijn moeder tegen hem: “Jij vindt leren niet leuk, hè?” Waarop hij antwoordde: “Ho ho mam, ik vind leren wél leuk. School niet. Dat zijn twee verschillende dingen.”

Die zin bleef bij haar hangen. En bij mij ook.


We zijn de dialoog verleerd

We zeggen dat deze generatie geen inzet toont. Maar klopt dat wel? Of zijn ze gewoon niet meer te vangen in de oude structuren? One size fits all werkt al jaren niet meer. Maar we proberen het nog steeds.

De echte vraag is niet: “Wat mankeert hen?” Maar: “Wat zijn wij vergeten?”

Wij zijn vergeten hoe je een echte dialoog voert. Niet zenden. Niet afrekenen. Maar luisteren, samenvatten, doorvragen. Dat leer je niet uit een boekje. Dat is een vaardigheid. Net als sport. Oefenen tot het een reflex wordt.


Van individualisme naar samenleven

Ik geloof in de kracht van de dialoog. In organisaties, op scholen, in dorpen, in families. Als trainer en coach werk ik met mensen die de verbinding weer willen herstellen. Niet om alles mooier te maken dan het is. Maar om eerlijk te kijken. En opnieuw te bouwen aan een cultuur van nieuwsgierigheid, betrokkenheid en eigenlijk gewoon menselijkheid.

Zij hebben geen instellingsprobleem. Wij hebben een systeemprobleem. Een voorbeeldprobleem. Een luisterprobleem.

En daar kunnen we iets aan doen.


Daarom dit pleidooi

Voor leiders, bestuurders, beleidsmakers. Voor ouders, docenten en begeleiders. Voor iedereen die zich afvraagt waarom het soms niet stroomt:

Kijk nog eens. Luister beter. En durf opnieuw te beginnen.

Want uiteindelijk zoekt ieder mens – jong of oud – een plek in de samenleving. En dat kan. Sterker nog: we hebben iedereen nodig.

Herken je dit? Werk je met jongeren, teams of in een veranderende organisatie? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring. Laat een reactie achter of stuur me een bericht. Of als je het leuk vindt: laten we digitaal koffie drinken.


— Hester Hendriksma www.hesismore.nl

#Onderwijs #Samenleving #Jongeren #Toekomst #Verbinding #Leiderschap #DuurzameInzetbaarheid #Voorbeeldgedrag #Werkplezier #Organisatieontwikkeling #Dialoog #Luisteren #Mensgericht #PersoonlijkLeiderschap #CodeOranje #HesIsMore


door hester.hendriksma 16 april 2025
De kracht en valkuil van charisma.
15 april 2025
Ken je dat? Dat gevoel dat je jezelf wil laten zien. Je werkt hard, bereikt mooie dingen, en toch knaagt er iets. Iets dat zegt: ‘Zie mij, erken mij.’ Dus deel je een post vol successen. Trots? Ja. Maar raakt het ook? Ik zie het vaak: mensen die hun mijlpalen delen – en terecht, want succes mag gevierd worden. Maar ergens voelt het soms alsof er iets ontbreekt. Alsof het harde roepen juist laat zien dat er iets kwetsbaars onder zit: de behoefte om gezien te worden. En soms voelt het zelfs te gepolijst. Alsof er een filter overheen ligt waardoor het niet meer helemaal klopt met de werkelijkheid. We willen allemaal laten zien wie we zijn en wat we waard zijn. Maar echt indruk maken? Dat lukt niet door alleen te vertellen hoe goed je bent. Het lukt als je ook durft te delen waar je tegenaan liep. Die ene les die je onverwacht raakte. Dat kleine inzicht dat je grote stappen liet zetten. Misschien is dat wel de kern: jezelf ontwapenend durven laten zien. Puur, eerlijk, zonder opsmuk. Want gek genoeg: juist die kwetsbaarheid maakt je krachtig én aantrekkelijk. Dat is waar mensen echt door geraakt worden. En misschien hebben we dat allemaal wel weer te leren: de dialoog aangaan. Niet alleen ons eigen verhaal zenden, maar ook luisteren naar die van een ander. Van individualisme naar samenleven. Dat vraagt lef. En dat geldt niet alleen op het werk, maar ook thuis, bij vrienden, bij de sportvereniging. Overal waar mensen samenkomen en elkaar willen begrijpen. Tijdens mijn coaching en trainingen werk ik hier vaak aan: hoe laat je jezelf zien op een manier die klopt? Gewoon echt, zonder mooipraterij. Want juist die eerlijke, ontwapenende verhalen en de ruimte voor dialoog maken dat mensen je willen volgen en horen wat je te zeggen hebt. Herken je dat? Die balans zoeken tussen trots delen en echt jezelf laten zien? En hoe ga jij om met die dialoog, zowel op je werk als daarbuiten? Ik ben benieuwd naar jouw gedachten. Wil je hierover eens sparren? Ik denk graag met je mee!
door hester.hendriksma 4 februari 2020
Over alles valt te discussiëren. Ik denk aan Johan Cruijff, Ieder voordeel heb zijn nadeel.